zenADrelax gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. Meer info.

Je tinnitus maskeren: deze geluiden gebruik je beter niet

Door Armgard Detemmerman op 6 juli 2024

Een veelgebruikte methode om minder last van tinnitus te hebben, is het toevoegen van geluid. Het doel hiervan is om de storende geluiden van tinnitus te ‘verdringen’ door een ander, constant geluid te introduceren dat minder storend is. Het is gemakkelijker voor de hersenen om de tinnitus te negeren als er ander geluid in de ruimte aanwezig is.

Hiervoor kunnen verschillende soorten geluiden worden gebruikt, zoals muziek, menselijke stemmen (bijvoorbeeld via de radio of podcasts), natuurgeluiden en diverse soorten ruis: witte ruis, roze ruis, bruine ruis, blauwe ruis en groene ruis. Deze soorten ruis verschillen in de frequentie van geluiden en het volume ervan.

Echter, een element waar onvoldoende rekening mee wordt gehouden bij het gebruik van ruis zijn de laagfrequente geluiden die in sommige soorten ruis voorkomen. Deze kunnen door ons brein worden geïnterpreteerd als potentieel gevaarlijk, een gevolg van onze evolutionaire ontwikkeling waarin dergelijke geluiden werden geassocieerd met roofdieren. De aanwezigheid van laagfrequente geluiden kan onbewust stressreacties triggeren in het autonome zenuwstelsel. Omdat tinnitus op zichzelf al een stressprikkel is, zijn rust en ontspanning juist heel belangrijk bij het beheersen van tinnitus. Het gebruik van laagfrequente geluiden werkt averechts als we rust en kalmte willen creëren.

Dr. Stephen Porges*, neurowetenschapper en psycholoog, bevestigt dat bepaalde soorten ruis onbewust stress of spanning kunnen veroorzaken door de aanwezigheid van laagfrequente geluiden.

Let er dus op dat je bij de keuze van geluid om je tinnitus te maskeren, een geluid kiest zonder de aanwezigheid van laagfrequente geluiden.

Overdrijf niet!

Het is belangrijk om het gebruik van maskerende geluiden niet te overdrijven. Maskeren biedt een tijdelijke oplossing wanneer het even niet gaat, maar lost het probleem op de lange termijn niet op. Overweeg daarom een alternatieve aanpak, zoals mijn traject: “Rust vinden in het suizen”.

*Dr. Porges is bekend van zijn ontwikkeling van de Polyvagaal Theorie. Deze theorie beschrijft de rol van de nervus vagus (een belangrijke zenuw in het parasympathische zenuwstelsel) in het reguleren van de fysiologische staat van het lichaam, en hoe dit invloed heeft op ons gedrag en onze emotionele reacties. De Polyvagaal Theorie heeft aanzienlijke implicaties gehad bij het hedendaags begrip van stress, angst, en sociale betrokkenheid. Het versterken van de tonus van de nervus vagus is een belangrijk onderdeel bij mijn shiatsusessies en de ontspanningsoefeningen.

Maak hier meteen je afspraak!

Wat is stress en wat kan ik er aan doen?
10 redenen om een Shiatsu-sessie te boeken