zenADrelax gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. Meer info.

Hartcoherentie: Weerbaarder tegen stress met een simpele ademhalingsoefening

Door Armgard Detemmerman op 2 oktober 2020

Hartcoherentietraining

De meesten die mij kennen weten dat ik een fervente aanhanger geworden ben van een simpele ademhalingsoefening. Het is heel eenvoudig, het werkt en het kost niets. Wat wil je meer? Er is wel een klein probleempje: je moet het DOEN!!  En wel 3x per dag voor 6 minuten.

Voor deze minimale inspanning krijg je het volgende terug:

  • Je gaat gemakkelijker inslapen en doorslapen. De kwaliteit van je slaap verbetert
  • Je wordt weerbaarder tegen stress
  • Het helpt je te ontspannen
  • Gevoelens van frustratie verminderen
  • Depressieve gevoelens verminderen
  • Het bevordert je veerkracht

En zo gaat het:

  • je ademt 4 seconden in (kijk om te beginnen even naar een secondewijzer om in het ritme te komen)
  • je ademt 6 seconden uit
  • dat doe je gedurende 6 minuten (zet een wekker)
  • 3 maal per dag (als dat niet mogelijk is, doe dan 2x 10 minuten per dag)
  • elke dag!!

Er zijn erg veel studies gedaan rond hartcoherentietraining. Hartcoherentie is een wetenschappelijk gefundeerde methode om het stressniveau te doen dalen en je veerkracht te verhogen. Met deze eenvoudige ademtechniek beïnvloeden we het parasympathisch systeem van ons lichaam en helpen we het lichaam om terug in de rustmodus te komen. Bij regelmatige training produceert het lichaam minder stresshormonen (cortisol) en maar DHEA. (hormoon dat veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid en burn-out tegengaat).

De training wordt begeleidt met een biofeedback software die jouw stress in één oogopslag visueel inzichtelijk maakt.

 

Maak hier meteen je afspraak!

Een wandeling door het bos: boost voor je immuunsysteem
Leer je Innerlijke Kind kennen met het Enneagram